Up-close met Rianne Bruin over haar MOOD & Bruinlabel

Afbeelding voor Up-close met Rianne Bruin over haar MOOD & Bruinlabel

Soms zijn er van die zaken waar alles klopt. Van de juiste lichtinval, een lieve lach bij binnenkomst en producten die je allemaal wel mee naar huis wilt nemen. Kom je zo’n spot tegen, houd deze stiekem voor jezelf en koester het diep tot in je hart. Zo’n plek in Nijmegen –  waarvoor je altijd in the mood bent – is conceptstore MOOD. Inmiddels uitgegroeid tot een begrip. Op een zomerse maandagmiddag gingen wij bij Rianne op de koffie – speciaal voor haar gebrand door Blommers – om te ontdekken wat nu haar geheim is voor haar tomeloze smaak in mode & interieur.

Bij binnenkomst zien wij hier een scala aan de meest mooie producten? Wat is de rode draad?
“Tijdloos en minimalistisch zijn voor mij de basisbegrippen. Ik ga altijd op zoek naar producten met een mooi verhaal, een uniek ontwerp en een mooie afwerking. Ook volg ik heel erg mijn gevoel. Ik ben minder bezig met de trends, maar kies altijd voor items die zich onderscheiden van de rest door mooie pasvormen en mooie materialen.”

Werk jij vooral met Nederlandse ontwerpers?
“In het begin wel ja. Ik gun het namelijk bepaalde ontwerpers ook erg. Tijdens stedentrips de afgelopen jaren ben ik echter ook andere bijzondere ontwerpers tegengekomen, die ik graag aan iedereen wilde laten zien. Op sommige producten ben ik echt verliefd geworden en ik heb mijn MOOD-visie daarom wel een beetje bijgeschaafd.”

Hoe zit het met jouw eigen ontwerp Bruinlabel?
“Nou, ik heb productdesign gestuurd en mijn afstudeerproject waren tassen met roodkoperen items. Inmiddels alweer vijf jaar geleden: koper was op designvlak nog helemaal niet een ding. Ik vond het toen gewoon een mooi materiaal. Dit in combinatie met duurzaam leer, een tijdloos ontwerp en opvallende handvaten ís Bruinlabel. Uiteraard ben ik daarnaast ook bezig met nieuwe ontwerpen. Voor mij en Bruinlabel blijft het belangrijkst dat het allemaal met de hand gemaakt kan worden en ik invloed heb op het totale productieproces.”

Waar doe jij zoal inspiratie op?
“Op heel veel plekken in de wereld. Scandinavië is altijd een bron van inspiratie, maar mijn reis naar Japan bijvoorbeeld ook. Japanners maken een heleboel met de hand, hebben erg veel liefde voor hun materiaal en ambacht. Sinds die reis verkoop ik nu als enige in Nederland het merk Hasami: Japans porselein. Kaapstad is trouwens ook zo’n mooie ontdekking geweest. Winkelbeleving is daar onwijs belangrijk. Een tijd terug had je daar al allemaal designermarkten: in Nederland was dit toen nog geheel onbekend.”

Wat is jouw droom voor de toekomst?
“Over anderhalf jaar komt de benedenverdieping erbij, dan zijn we qua oppervlakte bijna twee keer zo groot. Ik weet nog niet 100% zeker welke producten ik wil gaan verkopen. Sowieso iets waar mijn hart ligt, wat mezelf bezighoudt en wat ik nu mis in het straatbeeld van Nijmegen. Zo hoop ik iets moois neer te kunnen zetten.”

Wat zijn jouw lievelingsproducten nu?
“Qua kleding vind ik Studio Ruig erg mooi. Ze gebruiken mooie materialen en de producten hebben een mooie pasvorm. Daar sta ik dus erg achter. Het zijn ook super leuke meiden die het ontwerpen en het is een erg fijne samenwerking. En qua interieur denk ik Hasami, het Japanse porselein. Erg tof!”

 

FF-SophieTekst: Sophie Metselaars | Beeld: MOOD