Do It Yourself – Diary of a Mindful-Run-virgin

Posted By Judith Sterkenburg / 7 oktober 2017 / 0 Reacties

Meestal is hardlopen voor redacteur Lisanne Berendsen verstand op nul, oortjes in en gáán. Tot ze zich inschreef voor een 5-weekse cursus Mindful Run! Opeens stond ze op zondagochtend in het park trots met haar billen omhoog en werd die constante neusademhaling bijna een obsessie. Is haar hijg- & puf-hardlooprondje eindelijk verleden tijd? Lees het hieronder!

Meditatie-newbie

De eerste zondagochtend Mindful Run vind ik best wel spannend. Hoe zal ik in de groep passen? Zijn het allemaal superfitte meditatiepro’s of net zulke beginnelingen als ik? Als volledig meditatie-newbie vraag ik me af wat voor mensen zich hebben ingeschreven voor een cursus Mindful Run. Zen-masters? Hardloopfanatiekelingen? Mensen met een hardloop aversie? De waarheid ligt – hoe kan het ook anders – ergens in het midden.

De eerste keer verzamelen we bij de speeltuin in het Kronenburgerpark en beginnen we met een voorstelrondje. Incidenteel zijn we met allemaal vrouwen (één op de twintig deelnemers is man, aldus onze Mindful Run-coach Rolf van Lingen), maar van zeer verschillende (loop)achtergronden. De een wil zelf de cursus gaan geven, de ander heeft een zeer stressvolle baan waarbij hardlopen de ideale uitlaatklep is en weer een ander wil leren hardlopen zonder pijn en vooral zonder het almaar ‘moeten’ hardlopen wat veel mensen ervaren. Kortom: aan de Mindful-start verschijnen allemaal zeer verschillende lopers met dito al reeds afgelegde loopkilometers. Maar don’t worry: pro-atleet hoef je niet te zijn! Iedereen mag heel mindful-like in zijn eigen tempo aanhaken.

Mindful Run – say what?

Mindful Run is een combinatie van hardlopen, ademhalingstechniek, meditatie én yoga. Niet lopen om een bepaalde afstand af te leggen, tijd of snelheid te halen, maar hardlopen met meer bewustwording. Je gaat letten op zaken als: ademhaling, voetafwikkeling, lichaamshouding en je zintuigen. Adem je door je neus of door je mond? Hoeveel keer per minuut haal je adem? Na iedere oefening vraagt Rolf wat je ervan vond. Zo leer je ook van elkaar. Volgens Rolf blijft de neusademhaling wel een van de kernwaardes. Het vermindert stress en vergroot je uithoudingsvermogen. Je neus is echter een redelijk beperkende factor als je altijd prestatiegericht probeert te lopen. Want waarom zou je langzamer gaan rennen om alleen met je neus te kunnen ademen? Hardlopen is voor mij vooral: sneller dan gisteren en verder dan vorige week. Het neusademhaling-kwartje valt bij mij dus wat later…

Coach met een missie

Mindful Run is best een gevecht met jezelf en gelukkig weet coach Rolf dit als geen ander. Op een bepaald punt in zijn leven kreeg hij een burn-out: een combinatie van baanverlies, overlijden van een van zijn ouders en een scheiding zorgde voor stressklachten zoals hartkloppingen. Altijd maar willen presteren. Altijd maar door. Niet kunnen slapen en nooit écht naar jezelf luisteren. Toen kwam het omslagpunt en langzaam maar zeker wist Rolf: ik wil andere mensen met dezelfde problemen helpen. Hij werd Mindful Run Instructeur en Mindful Run wandelcoach. Met veel humor en geduld leidt hij ons elke week door de lessen.

Get your ‘ommm’ on

Al snel lopen we vanuit het Kronenburgerpark rondjes langs de Waalkade en over de Waalbrug. Op een gegeven moment oefenen we de zonnegroet, een yogahouding waarbij je met je hoofd naar beneden en trots met je billen omhoog heel rustig en zen moet ademhalen en doen alsof er ondertussen absoluut geen nieuwsgierige kijkers passeren. Ook hebben we een keer een oefening gedaan met geblinddoekt hardlopen, en moet je volledig op je toegewezen partner aanwijzingen volgen. In het begin ben ik de hele tijd bang overal tegenaan te lopen, maar uiteindelijk moet je uit je hoofd en vertrouwen hebben in de ander. In het begin wat onwennige oefeningen, maar tot mijn verbazing ben ik aan het eind heel ontspannen.

Homework

Een keer per week lopen met Rolf is niet alles. Je krijgt ook huiswerk mee naar huis. Zo moet ik andere hardlopers bestuderen: hebben ze een natuurlijke loop of zien ze er verkrampt uit? Ik moet proberen om tijdens een eigen loop alleen door de neus te ademen, mijn pasafstand te verkleinen of het tempo te versnellen. Vervolgens nemen we deze huiswerkopdrachten tijdens de les met elkaar door. Ik merk zowaar dat tijdens mijn hardlooprondjes mijn neusademhaling het allemaal een stuk makkelijk maakt. Geen gehijg en gepuf meer, maar (bijna als een pro) constant lopen met een rustige ademhaling. Dit vertraagt me, maar maakt me wel rustiger. Voor het eerst dit jaar loop ik ongeveer 7,5 kilometer zonder pijn en vrijwel zonder moeite! Het lampje gaat branden en het neusademhalingskwartje is dan eindelijk toch gevallen.

Nieuwsgierig?

Rolf geeft zowel vijfweekse cursussen als one-time kennismakingsclinics. Vijf cursussen van anderhalf uur kosten 95 euries, enkele clinics 15 euro. Voor oud-cursisten die graag mindful run in groepsverband vol willen blijven doen is er een re-mindful run clinic, en binnenkort ook een 5- weekse vervolgcursus. Durf jij een Mindful Run aan?

Tekst: Lisanne Berendsen | Beeld: Sietske van Lingen

judith-sterkenburg

No Description

Gerelateerde berichten

Geen reacties

Comments are not allowed