Get active in het nieuwe jaar!

Posted By Nienke Meijs / 19 januari 2016 / 0 Reacties

2017 goed en sportief beginnen. Ja, dat willen we allemaal. Maar… where to start? Slinger je sportieve motor aan met bootcamp, CrossFit, Bikram yoga, hardlopen, paaldansen, hormoonyoga of Pilates. Wat zijn dit voor een workouts? Dat lees je hieronder. Waarom zou je juist één van deze sporten moeten gaan proberen? Dat lees je ook hieronder. En waar precies kun je get active zijn? Gewoon hier in Nijmegen. Bam, no more excuses!

BOOTCAMP
Een intensieve workout voor je hele lichaam. In eigen tempo train je je conditie en kracht. Het maakt dus niet uit of je nu een anti- of juist topsporter bent, er wordt getraind op verschillende niveaus.
Wat doet het voor je?
Je wordt sterker, want je bouwt spierkracht op. Je krijgt een betere conditie en je valt af. En mooi meegenomen: je sport lekker in de buitenlucht.
Waarom proberen? 
Omdat bootcamp toegankelijk is voor iedereen. Je kunt een persoonlijk trainingsprogramma opstellen, wat het behalen van je doelen makkelijker maakt.
Waar in Nijmegen?
City Bootcamp Nijmegen traint in het Goffert-, Valkhof-, Limos- en Kronenburgerpark, Lindenholt en Lent.
Wanneer en wat kost het?
Op 9 locaties in en rond Nijmegen geeft City Bootcamp Nijmegen (bijna) iedere dag van de week training. Met een maand-, halfjaar- en jaarabonnement of met een strippenkaart kun je meedoen.
Tip voor beginnende bootcampers:
Zomer 2017 extra strak op het stand liggen? Volg dan ook een voedingsworkshop van Bootcamp Nijmegen. Een extra duw in de rug nodig? FF-redacteur Nadine gaat binnenkort de 30-dagen bootcamp challenge aan en via FollowFox deelt ze elke zweetdruppel!

BIKRAM
Bikram yoga wordt ook wel hot yoga genoemd, omdat het beoefend wordt in een ruimte van 40 graden Celsius. In een les werk je aan 26 houdingen en 2 ademhalingsoefeningen. Bikram is een goede aanvulling op andere sporten omdat het je lichaam herstelt en versterkt. Omdat je zo intensief bezig bent, kan Bikram yoga zelfs andere sporten vervangen.
Wat doet het voor je?
Regelmatig Bikram yoga doen maakt je fit, energiek en is goed voor je concentratievermogen. Je wordt sterk, lenig en ontspannen. Hierdoor nemen allerlei lichamelijke klachten af. Na enige tijd regelmatig oefenen kan het zelfs een bewegende meditatievorm worden.
Waarom proberen?
Omdat je je lichaam en daarmee jezelf, beter leert kennen. Je houding en conditie verbeteren vrijwel direct. Andere dingen hebben wat meer tijd nodig, zoals langdurige klachten. Je zult in ieder geval merken dat het echt werkt.
Waar in Nijmegen?
In de Bikram studio aan de Gerard Noodtstraat 40 in Nijmegen.
Wanneer en wat kost het?
Elke dag zijn er 2 of 3 lessen, in totaal 18 bikram lessen per week. Een les duurt 90 minuten. Bikram yoga proberen kan voor €20,- . Dan kun je 2 weken oefenen en goed wennen aan de warmte. Daarna kun je een abonnement kiezen. Prijzen verschillen per abonnement.
Tip voor beginnende Bikram beoefenaars:
Drink ruim voor de les, ook de dag ervoor, voldoende water en eet 2 uur voor de les geen (grote) maaltijden meer. Een appel of banaan kan altijd. Je oefent het plezierigst op een lege maag.

CrossFitWaalfront

CROSSFIT
CrossFit combineert conditietraining met gymnastiek en krachttraining. Een training bij CrossFit, ook wel ‘workout of the day’ (WOD) genoemd, bestaat uit functionele bewegingen zoals tillen, stoten, gooien, duwen, trekken, klimmen, springen en rennen.
Wat doet het voor je?
Je verbetert 10 punten die je gezondheid en fitheid bepalen: kracht, uithoudingsvermogen, vermogen van je hart- en luchtwegen, flexibiliteit, coördinatie, balans, wendbaarheid, nauwkeurigheid, snelheid en vermogen (je power).
Waarom proberen?
De workouts zijn gevarieerd en nooit hetzelfde en iedereen kan op zijn of haar eigen niveau meedoen. In korte tijd word je sterker en fitter en het is gewoon leuk om mee te doen.
Waar in Nijmegen?
Bij CrossFit Waalfront op het Honigcomplex, Waalbandijk 20a.
Wanneer en wat kost het?
Iedere dag van de week zijn er op verschillende tijden trainingen. Daarnaast kun je ook gewoon binnenlopen om zelf te komen trainen. Tarieven zijn verschillend per maand-, halfjaar of jaarcontract. Je kunt ook losse lessen volgen of op basis van een strippenkaart.
Tip voor aankomende crossfitters:
CrossFit is intensief volg daarom eerst de ‘CrossFit on-ramp’ basiscursus. Dan leer je op de juiste manier de 9 fundamentele bewegingen van CrossFit.

PILATES
Pilates is een bewegingstechniek ontwikkeld door Joseph Pilates. Met verschillende oefeningen leer je bewust en beheerst te bewegen. Ademhaling, focus, controle en precisie zijn hiervoor de basis.
Wat doet het voor je?
Je buikspieren worden sterker, je verbetert je lichaamshouding en je leert bewegen vanuit een flow. En omdat je zo bewust bezig bent, zal ook je concentratievermogen groeien. Van daaruit ervaar je ook dat je stresslevel daalt.
Waarom proberen?
Omdat het een bewegingstechniek is die je lichaam sterker maakt. Tegelijkertijd zal je houding verbeteren en zullen lichamelijke klachten verminderen.
Waar in Nijmegen?
In Studio Kota, in de kelder van de Make My Day conceptstore aan de Stikke Hezelstraat 65.
Wanneer en wat kost het?
Op maandag om 9:30 uur en 10:45 uur (bij voldoende aanmeldingen). Op donderdag om 18:15 uur en 19:30 uur. Op vrijdagochtend om 10:45 uur. Een les kost €8,50.
Tip voor beginnende pilates beoefenaars:
Het kan soms best confronterend zijn om met iets nieuws te beginnen, maar als je Pilates de kans geeft zal het je echt heel veel goed doen.

PAALDANSEN
Paaldansen nog steeds een taboe? Niet bij Chalans. Daar is paaldansen de laatste jaren steeds populairder geworden als sport. Je bent immers op een technische én vrouwelijke manier met je lichaam en spieren bezig.
Wat doet het voor je?
Omdat je allerlei combinaties maakt met paaldansen, gebruik je met name je buik-, been, bil- en armspieren. Deze spieren worden sterker en je traint uithoudingsvermogen, kracht en lenigheid.
Waarom proberen?
Omdat het je zelfvertrouwen geeft. Met de juiste begeleiding kan iedereen het leren en ontdek je dat je dingen kunt waarvan je nooit had gedacht dat je ze zou kunnen.
Waar in Nijmegen?
In de dansstudio aan het Papengas 8 in Nijmegen.
Wanneer en wat kost het?
Van maandag tot en met donderdag, van 2 (op donderdag) tot 5 (op woensdag) keer per dag. De lessen worden gegeven in kleine groepen en op verschillende niveaus. Prijzen verschillen per cursus.
Tip voor aankomende paaldansers:
Kom een keer een proefles volgen en je zult meteen merken wat het voor je zelfvertrouwen doet.

HardloopmeidenNijmegen

SAMEN HARDLOPEN
Met een club meiden rennen door de stad en de omgeving van Nijmegen. Tijdens de training staat gezelligheid voorop, maar er wordt ook hard gewerkt zodat iedereen met een voldaan gevoel weer naar huis gaat.
Wat doet het voor je?
Hardlopen zorgt voor een betere conditie en het ‘samen doen’ is een motivatieprikkel om het te blijven doen. En je bent natuurlijk lekker in de buitenlucht aan het rennen.
Waarom proberen?
Om zelf te ontdekken dat samen hardlopen veel leuker is dan alleen.
Waar kunnen mensen jullie vinden?
De meiden van GirlsLove2Run verzamelen altijd onderaan het Kronenburgerpark (aan de kant van het Joris Ivensplein).
Wanneer en wat kost het?
GirlsLove2Run lopen 1 keer per week, iedere maandagavond om 19:30 uur. Je kunt gratis meedoen. Wil je liever in een meer gemêleerd gezelschap lopen? Dan is Social Run 024 een aanrader. Ook zij lopen 1 keer per week door de Nijmeegse binnenstad en meedoen is gratis. Check de site voor meer info.
Tip voor beginnende hardlopers:
Train samen met anderen, dit zorgt voor extra motivatie en koop goede hardloopschoenen. Dit voorkomt blessures.

HORMOONYOGA
Bij deze vorm van yoga zijn alle houdingen erop gericht de hormoonbalans in het lichaam te herstellen en/of in balans te houden. De oefeningen sturen energie naar de organen die je hormoonhuishouding reguleren, zoals de hypofyse, schildklier, eierstokken en bijnieren.
Wat doet het voor je?
Je hormonen en daarmee je lichaam, komen weer in balans en hormonale symptomen zoals slaapproblemen, hoofdpijn, opvliegers en stemmingswisselingen verdwijnen. Bij de hormoonyogaworkshop van Dinah Rodriquez leer je een serie aan, waarbij het de bedoeling is dat je die elke dag thuis gaat doen; de eerste drie maanden elke dag en daarna (afhankelijk van je klachten) een aantal keer in de week. Deze serie zet wel echt zoden aan de dijk, en is geschikt voor als je echt serieuze hormoonklachten hebt. In de wekelijkse lessen komen naast de serie van Dinah, ook andere hormoonyogaseries, ademhalings- en ontspanningsoefeningen en asana’s aan bod.
Waarom proberen?
Omdat je op een natuurlijke wijze je hormonen weer in balans kunt brengen. Hormoonyoga is dus niet perse voor elke vrouw, wél voor iedereen die haar hormoonbalans wil herstellen.
Waar in Nijmegen?
Bij Yogastudio Susumna aan de Newtonstraat 54.
Wanneer en wat kost het?
Lessen worden elke donderdagochtend en -avond gegeven. Ook zijn er diverse workshops (binnenkort weer op 31 januari, 21 en 28 februari). De prijzen per les variëren en starten vanaf €9,90 per les.
Tip voor aankomende hormoonyogi’s:
Gewoon beginnen en kijken of het iets voor je is. Je kunt sowieso een proefles volgen.

nienke

No Description

Gerelateerde berichten

Geen reacties

Comments are not allowed