Do it yourself: time for yourself met yoga

Posted By Admin@LinkU / 25 september 2016 / 0 Reacties

Zit jij, net zoals wij workaholics, veel in je hoofd en kun je lastig ontspannen en loslaten? Jezelf dagelijks in het zweet werken is een oplossing, maar geloof ons: de manier anno 2016 om te dealen met je dagelijkse troubles is time for yourself. Oftewel: voelen in plaats van denken. En hoe leer je dat nu beter dan met een les yoga? Eindredacteur en yoga newbee Judith ging langs bij yogastudio ‘Yoga Kula’ in de Nijmeegse benedenstad en ja… na een uur kwam ze weer herboren naar buiten.

yoga-kula-2

Yoga-doop
Voor de Indiërs is yoga al zo oud als de weg naar Rome en ook hier weten steeds meer vrouwen én mannen deze vorm van ontspanning te waarderen. En eigenlijk is yoga: inspannen om te ontspannen. Althans, zo ervaar ik het tijdens mijn ‘yoga-doop’ bij Yoga Kula. Yogadocente Michelle geeft me gelijk. Door de oefeningen die je doet en de inspanning die je daarvoor levert, kun je daarna de échte ontspanning in je lichaam pas ervaren. Waar je bij sporten vooral focust op de inspanning, gaat het bij yoga om het ervaren van de ontspanning ná de inspanning.

yoga-kula

Bewuste ademhaling
Het is wel gemakkelijker gezegd dan gedaan, want waar begin ik dan? Gelukkig loodst Michelle mij heel relaxt door het uur heen. Haar lessen zijn dan ook voor iedereen: voor jong en oud, van beginner tot yoga-expert en van advocaat tot FollowFox-redacteur. We beginnen eerst met focussen op onze ademhaling. Eenmaal ‘in sync’ stuur ik mijn ademhaling bewust naar mijn schouder, arm, hand en vingers. Dan naar mijn andere schouder. Naar buik en hoofd, tot en met mijn kruin. Uitademen doen we langs onze nek, schouders en (onder)rug, zo de grond in. Ik merk dat het werkt. Ik bent in gedachten (dus met mijn hoofd) wel bezig om mijn ademhaling te sturen, maar dat is dan ook het enige waar ik nog aan denk.

YogaKulaNijmegenmatje

Best moeilijk
Verder doen we vanavond verschillende basis yogahoudingen: de neer- en opwaartse hond, de brugoefening, de halve en gedraaide maan, de kat, vlinder en zijstrekking. Allemaal gericht op het sterker maken van je ‘core’ voor een goede ontspannen houding van je lichaam. Het zijn ook ‘aardse’ oefeningen, we drukken onszelf op of tegen de grond. Dit om echt te kunnen ‘gronden’ om zo uit je hoofd te komen. Best moeilijk nog. Maar hoe meer ik me inspan én dus ontspan, hoe rustiger mijn ademhaling wordt en hoe gemakkelijker ik spanningen in mijn lichaam kan loslaten.

Time for yourself betekent bij yoga: uit je hoofd en in je lijf. Oftewel: voelen in plaats van denken! Door je ademhaling bewust je lichaam in te sturen schakel je andere gedachten uit en merk je dat je vanzelf ontspant. En dat je dan ook nog onbewust je buikspieren traint, is natuurlijk mooi meegenomen. En hoewel eerst sceptisch, ga ik het zeker vaker doen.

De DIY-yoga basics
Wat
: Yoga
Waar: Studio van Yoga Kula in de benedenstad (Bottelstraat 1G)
Docent: Michelle de Wit
Bijzonderheden: Michelle is al 16 jaar (!) bezig met yoga. Wat begon als hobby werd een opleiding en nu is ze al 7 jaar een ‘yogi’ in haar eigen studio. Je kunt dus wel zeggen dat ze veel kennis en nog meer ervaring heeft die ze in haar lessen stopt. Ze heeft zich verdiept in verschillende soorten yoga en geeft les aan beginners tot gevorderden. Bijzonder: Michelle geeft ook speciale rugyoga voor mensen met rugklachten of kan afstemmen op wat jij nodig hebt. Loop gewoon een keer binnen.
Schade: Vanaf € 150,00 voor een cursus van 15 lessen. Een individuele les kost € 45,00 en kan Michelle ook op locatie geven. Een proefles is € 5,00.
Meer info? Check www.yogakula.nl

 

FF-JudithTekst en foto’s Judith Sterkenburg

adminlinku

No Description

Gerelateerde berichten

Geen reacties

Comments are not allowed