Interview: Black&Blue = houtkool en denim
Hét magazine voor hippe mannen, de Heritage Post, stuurde onlangs een reporter langs en vanuit alle hoeken uit Nederland én Duitsland weet men deze Nijmeegse hotspot te vinden. De Nijmegenaren ‘in town’ blijven alleen nog een beetje achter. Tijd voor een head’s up met de stoere Black&Blue-mannen achter de succescombi van vintage denim en BBQ’s: Barry van den heuvel (47) en Sjors Coolen (32).
“Kun je me over 10 minuten terugbellen??”
“Heb je 2 minuten? Dan bel ik je zo terug!”
Het blijkt: zaterdagmiddag is niet bepaald hét moment voor een interview met Barry en Sjors. Maar wat de meeste mannen niet kunnen, kunnen zij wel: multitasken en zaken combineren. Geen wonder dat Barry, terwijl hij mij aan de telefoon heeft, ook gewoon een klant kan helpen. Waar vindt je zo’n man? Nou, op de Houtwerf dus, bij Black&Blue. Hier begonnen Barry en Sjors 1,5 jaar geleden hun winkel die nu al internationaal bekend staat als een ‘classic’. Vooral vanwege de klassieke, robuuste, en vintage stijl van zowel van de denim als van de BBQ’s. Barry: “Als je denim bij ons koopt – of een BBQ – dan hoef je eigenlijk de eerste 1-3 jaar niet meer terug te komen. Niet zo’n hele goede businesscase, maar wél de kwaliteit die we willen leveren. Denim is net als leer materiaal wat naarmate het ouder wordt, alleen maar mooier wordt. Na drie jaar dragen kan ik soms nog steeds denken: verdomd, wát een mooie broek.”
Wilde plannen
Ook al zijn ze pas 1,5 jaar samen ondernemer, collega’s zijn Barry en Sjors al een jaar of vijf. Ze werkten samen in de begeleiding van jonge ex-gedetineerden in Nijmegen toen één van de leden van de Raad van Advies kwam met een inspirerend verhaal over de Houtwerf. Dat was Alwin Willems, die de oude PTT-loods op de Houtwerf om wilde toveren tot dé hub voor startende, creatieve ondernemers. Barry: “Alwin vroeg ons out-of-the-blue of wij daar niet iets mee wilden doen. Sjors en ik hadden eigenlijk nog nooit nagedacht over ondernemen, maar waren beide wél toe aan een volgende stap in onze carrière. Een toffe fietsenwerkplaats in combinatie met begeleiding van de jongeren waarmee ze al werkten, was het eerste idee. Daarna schoten de ideeën van links naar rechts: van een laundrybar tot broodjeszaak en vele wilde plannen er tussenin.
Toffe combinatie!
Barry: “Op een gegeven moment was ik er wél over uit dat ik graag iets met mijn passie voor denim wilde doen. Toen zijn we gaan nadenken of dat te combineren viel met de passie van Sjors: BBQ. Na een paar brainstromsessies waarin we tot de kern kwamen, ben ik met dat idee naar Berlijn gegaan”. Alle denimmerken die Barry in de nieuwe winkel wilde verkopen, waren enthousiast over het idee. “De plekken waar je nog een echte vintage, rauwe, dry denim kunt kopen zijn gewoon beperkt”. En de combinatie met BBQ? “Eigenlijk vond én vind iedereen BBQ gewoon tof.”
Dry goods?
De dry goods van de ‘Dry goods & Brotherhood’ bij Black&Blue zijn de – letterlijk – vetste BBQ’s en
-accessoires, speciale houtskool en lokale bbq-sauzen die ze verkopen. Én natuurlijk de classic workwear om je ‘stoere man’ achter de BBQ te staan. Of hun stijl voor ‘downtown’ Nijmegen niet te hip is? Barry: “We gaan juist níet mee met modetrends. Hier komen mensen voor de echte klassiekers en soms verkopen we zelfs de echte originele jeans uit de jaren ’60. Natuurlijk verkopen we ook moderne broeken, jacks, blouses en schoenen, maar dan wél die met vakmanschap en stijl gemaakt zijn”.
Pulled-pork moe?
Ook voor de BBQ’s – die in alle soorten en maten worden verkocht – geldt: authentiek, origineel en vakmanschap to the max! Dat betekent: eerst zelf je fikkie stoken, dan pas ‘smoken’. Voor mannen én vrouwen die op dit gebied nog te vaak de stekker in het stopcontact steken, geeft Sjors regelmatig BBQ-workshops in hun eigen workshopruimte achterin de zaak. Overigens niet gek als de BBQ-geur je tegemoet komt als je de zaak binnenwandelt, want naast het geven van workshops, levert Black&Blue ook lekkerste pulled-pork en crispy spareribs aan diverse horeca in Nijmegen. Of de mannen dankzij hun uitgelopen hobby inmiddels nog niet pulled-pork moe zijn? Barry: “Haha, nee hoor. Soms ben ik er ’s ochtends al mee bezig en dan kan ik er niet vanaf blijven!”
Meer reuring
Naast gouden combi’s numero 1 (de mannen zelf natuurlijk) en 2 (de workwear en BBQ’s), weten Barry en Sjors feilloos waar mensen die bij hun in de winkel komen, nog meer naar op zoek zijn. Combi 3 en 4 waren dus zó gemaakt. Op donderdag, vrijdag en zaterdag tref je in-house barber Dji. Voor authentieke haircuts of een hot towel shave. Leerbewerker Boas heeft onlangs ook een plek veroverd en ingericht met handgemaakte portemonnees, organisers en riemen. Hij doet ook custom werk en is er iets kapot? Boaz maakt het voor je. Barry: “We zijn heel blij met de samenwerking met Dji en Boaz. Zo is er nog meer reuring in de zaak!”
Relaxt duo
En mocht je het inmiddels nog niet doorhebben: vriendschap en ‘brotherhood’ staan bij Black&Blue-mannen centraal. Na 1,5 jaar hebben ze nog nooit ruzie gehad. Barry: “We zitten allebei hetzelfde in elkaar. Allebei zijn we lekker relaxt. Doen niet paniekerig. We zijn op de juiste punten complementair aan elkaar én vertrouwen elkaar. Zo hou ik me echt alleen bezig met de denim en Sjors met de BBQ’s. We vinden het ook niet nodig om daar continue met elkaar over te overleggen”. Dat ze geen andere medewerkers in dienst hebben, is dan ook een bewuste keuze. Op die manier hebben ze nog alle ruimte om te ontwikkelen, en ‘hun’ product neer te zetten.
Brotherhood
En op de drukke momenten? “Dan schakelen we gewoon onze vrienden in. Die weten precies wat wij willen en het is ook nog eens gezellig. Dat is die ‘brotherhood’.En die breidt ook steeds meer uit. Onze klanten komen overal vandaan en rijden soms wel 2 uur om speciaal hier naartoe te komen. Dat vinden we echt tof. We willen dat mensen méér worden dan alleen klant. Daarom zijn we bezig met het opzetten van een community. Voor iedereen die iets met onze dingen én manier van leven heeft. Ook zit daar een heel tof event voor in de pijplijn, maar daar kan ik nog niet teveel over zeggen”.
Stay tuned dus!
Tekst: Judith Sterkenburg | Beeld: Black&Blue