DIY: slowing down is het nieuwe “druk” zijn!

Posted By Admin@LinkU / 24 januari 2020 / 0 Reacties

Een drukke baan. Dagelijks gezond koken. Elke week een leuk feestje. Spontane weekendjes weg. Regelmatig sporten én ook nog vrienden zien. Herkenbaar dit geweldige, maar drukke leven? Dan is ontstressen the way to go. We stuurden redacteur Florie naar een één-op-één sessie met Anniek Gelissen. Waarom? Rest, restore & rebalance, baby!

Nuchtere aanpak

Hoewel het Augustijnenklooster een plek is met veel bedrijvigheid, heerst er in de ruimte van Anniek Gelissen vooral rust. Op de vloer liggen twee yogamatjes, blokken, kussens en andere attributen die ik herken uit de yogastudio. Anniek stelt me direct op mijn gemak: met een kop thee in de hand vertelt ze me meer over de sessie van 90 minuten die ik vandaag ga volgen. Wat me direct opvalt is de nuchtere benadering van Anniek. Ze vertelt me over verschillende onderzoeken die aantonen dat werken aan je ademhaling écht helpt om stress te verlagen. Tijd om het zelf te testen.

Van rustig…

Gemakkelijke kleding is een aanrader, desalniettemin hijs ik mezelf toch maar niet in mijn yogalegging en blijf ik lekker in m’n spijkerbroek en oversized trui zitten, als we starten met het eerste onderdeel: visualisatie en affirmaties. In een kleermakerszit leidt Anniek me door de oefening heen. Om me beter af te sluiten van de dingen die verder in het gebouw gebeuren en me te focussen op de sessie, starten we met visualisatie-oefeningen. Daarna bewegen we met onze armen op de ademhaling en eindigen met een gedachte. Anniek spreekt deze uit en ik kijk of het iets met me doet. Ik ben (nog) erg afgeleid tijdens deze oefening, dus door naar de volgende.

Van de intenties gaan we over op langzaam bewegen op de ademhaling. Ik draai halve cirkels met mijn hoofd, terwijl ik Anniek hoor vertellen dat dit óók mindfulness (meditatie) is. “Je hoeft niet per se stil te zitten en alleen op je adem te focussen. Ademhalingsoefening op beweging, zorgt ook voor meer rust.” De combinatie van langzaam bewegen en ademen werkt voor mij goed. Ik merk dat de geluiden om me heen meer en meer afzwakken.

… naar extreem rustig

Inmiddels ben ik helemaal gewend aan de ruimte om me heen en aan Anniek tegenover me. Als rustig pratend loodst ze me relaxed naar het volgende onderdeel: yin yoga. Tijdens deze langzame vorm van yoga blijf je vaak tussen de drie en vijf minuten in een houding. Hierbij voel je een lichte stretch. De poses die ik mag uitproberen zijn onder andere ‘thread the needle pose’ (erg fijn voor de spierpijn in mijn schouders!) en ‘child’s pose’. Bij die laatste helpt Anniek me om nog iets dieper in de positie te gaan. Ook tijdens deze oefeningen ligt de focus op de ademhaling: in (wat dieper in de positie), uit (wat meer ontspanning). Hoewel ik normaal gesproken écht moeite moet doen om lang in een yin-houding te kunnen blijven, hebben de vorige oefeningen me geholpen om nu de rust te vinden en vliegt de tijd voorbij.

Dag gedachtes


Gelukkig maar, want die rust heb ik nodig bij het laatste onderdeel van deze sessie: restorative. Die beslaat uit slechts twee houdingen, waar ik langere tijd (iets meer dan een kwartier) in blijf liggen. Voor de eerste houding – de ‘basic relaxation pose’ waar de focus ligt op ontspanning en opening van het lichaam – bouwt Anniek een hele stellage. Ik krijg een kussentje op mijn ogen en een deken over me heen, zodat ik het niet koud krijg.

Tijdens deze eerste houding doet Anniek een bodyscan met me en vertelt ze me telkens te focussen op een ander deel van mijn lichaam en daarbij rustig te blijven doorademen. Bizar genoeg dwalen mijn gedachten maar een paar keer af en merk ik dat ik súper ontspannen ben gedurende deze oefening. Ook bij de tweede houding, waarbij ik op mijn rechterzij lig, is het niet anders. Hoewel er af en toe zaken als ‘Wat eten we vanavond?’ door mijn hoofd schieten, kan ik over het algemeen dit soort gedachten aan me voorbij laten gaan. En dat is echt te danken aan de rustige, nuchtere benadering van Anniek.

Dus: doen?

Ik had zo mijn twijfels of ik wel 90 minuten zó rustig aan kon doen. Ik ben snel afgeleid en vond het toch een ongemakkelijk idee dat de sessie één-op-één was. Tot mijn verbazing viel de sessie me heel erg mee, sterker nog: ik vond het super waardevol.

Ik heb nu zelf ervaren dat mijn ademhaling invloed heeft op mijn brein. Op het moment dat ik rustiger ademhaal gaat er een seintje naar mijn brein, dat ervoor zorgt dat het automatisch wat rustiger wordt daarboven. Buiten het feit dat ik me nu ontzettend ontspannen en weer opgeladen voel, besef ik ook dat dit gevoel waarschijnlijk morgen weer verdwenen is.

En dat is precies waarom je moet oefenen, aldus Anniek. “Stress in je leven kún je niet vermijden; een verhuizing, een overlijden, deadlines, met deze dingen krijgt iedereen te maken. Daarom is het slim om te zoeken naar een manier om jezelf bestand te maken tegen allerlei stressfactoren. En dat kan met langzame yoga en meditatie.” Maar die langzame, gecontroleerde ademhaling gaat niet vanzelf. Anniek: “Dat moet je oefenen. Het liefst iedere dag even. En dat hoeft niet groots te zijn. Je hebt geen dure yogamatten of zelfs een legging nodig om te starten. Alleen een paar minuten van je tijd.”


De DIY basics

Wat? Ontstressen met behulp van langzame yoga, meditatie en ademhaling tijdens een losse 1-op-1 sessie of een 12-weeks-programma.
Waar? Augustijnenklooster, Nijmegen.
Docent? Anniek Gelissen is ontspanningscoach, maar ook yoga-docent en ze begint dit jaar met de opleiding tot yoga-therapeut.
Investering? Een losse sessie (90 minuten) is in de pilot periode €80,- en het volledige programma kost €1.490,-.
Meer info? Ontmoet Anniek en lees meer over haar sessies en haar verhaal via deze link.

♥♥♥

 

Tekst: Florie van Hummel | Beeld: Florie van Hummel

adminlinku

No Description

Gerelateerde berichten

Geen reacties

Comments are not allowed