Fastread Friday: dit is dé vrouw achter Nijmeegs tofste illustraties!

Afbeelding voor Fastread Friday: dit is dé vrouw achter Nijmeegs tofste illustraties!

Een enorme mural in onze favo koffietent, one of a kind koffiebekers to-go, geweldige illustraties voor aan je muur en dé FollowFox covers voor Nijmegen & Arnhem. Het werk van Illustrator Marlous Roelofs spot je echt overal. Wie is de vrouw achter Nijmeegs tofste illustraties? Redacteur Florie vroeg haar het hemd van het lijf en sprak ook nog met Marleen de Kort (eigenaresse van Bairro Alto, red.) over hun nieuwste co-productie: baby shirtjes!
Marlous Roelofs ken je waarschijnlijk van haar prachtige illustraties onder de naam Studio Roux. Ze laat vaak vrouwen shinen, maar Marlous heeft nog véél meer in petto. Marlous: “Ik teken niet alleen mensen, maar ook eten, bloemen, planten, insecten en zo kan ik nog wel even doorgaan. Tekenen is voor mij een manier om te ontspannen, om de dingen om mij heen te begrijpen of een plaats te kunnen geven. Ik kijk veel om me heen, dat wat mij raakt en inspireert probeer ik dan te verbeelden. Bloemen en planten vind ik het meest ontspannen om te tekenen. ”

Heeft deze coronaperiode invloed gehad op jouw werk? “Corona heeft mij naast meer tijd, ook rust gebracht. Het op en neer reizen naar mijn werk was best intensief en die tijd kan ik nu inzetten om uitgebreid te koken, een stukje te wandelen met mijn hond of om te tekenen – als ik teken ontspan ik. Daarnaast merk ik ook dat mijn inspiratiebron voor tekenen aan het veranderen is. Mijn huis en tuin zijn veel meer onderwerp geworden. Ik zie nu ook in hoe belangrijk die plek is om jezelf weer op te laden en hoe fijn het is om goede vrienden en familie om je heen te hebben. Ik ben daarom ook anders gaan nadenken over hoe ik de komende tijd wil gaan wonen en werken. Meer rust, ruimte en natuur hoop ik te kunnen vinden.”

Een omgeving of stad inspireert? “Jazeker, de setting waarin ik teken is van grote invloed op het onderwerp. Soms voelt het alsof ik twee uitersten in mij heb: ik hou van rust én van drukte. Van de natuur én de stad. Van minimalisme én extravagantie. Modegerelateerde illustraties ontstaan vaak uit een hang naar drukte, reuring, flaneren en een beetje glitter, terwijl bloemen en planten weer een uitdrukking zijn voor mijn waardering voor natuur en een gevoel van rust. Dat laatste heeft nu iets meer de overhand gekregen.”Enne, Nijmegen, hoe past die in dit plaatje? “Nijmegen zal denk ik nooit helemaal uit mijn werk verdwijnen, al is het maar omdat de meeste van mijn opdrachtgevers hier uit de buurt komen. Hoewel ik er nu niet meer woon (maar iets ten zuiden), zal het altijd mijn stad zijn. Het is namelijk de eerste plek waar ik mij echt thuis ben gaan voelen.”

Bij Studio Roux staat vrouwelijkheid, kwetsbaarheid en kracht centraal. Waarom is dit belangrijk voor je? “Tijdens mijn rechtenstudie ben ik me in het feminisme gaan verdiepen. Ik voelde enige ongelijkheid tussen mannelijke en vrouwelijke studenten en ik vond dat een heel naar gevoel, iets dat ik eerder nog niet ‘echt’ had opgemerkt. Ik vond het op dat moment lastig om dit verbaal te uiten, maar ik merkte dat ik dit wel kon doen door middel van mijn illustraties.”

Wat ’n mooie ontdekking! Hoe uit zich dit in je illustraties en de producten die je maakt? “Ik heb onlangs tasjes gezeefdrukt met de tekst ‘Woman up’. De boodschap die ik hiermee wil overbrengen is dat we af en toe het perspectief moeten omdraaien. In plaats van ‘man up’ past bij mij (en ik denk ook bij veel anderen) juist ‘Woman up’. Eigenschappen die als vrouwelijk worden gezien zijn: emotioneel, samenwerkend, verzorgend, kwetsbaar en bescheiden. In moeilijke situaties zijn dit juist eigenschappen die je er bovenop kunnen helpen. Het gaat hierbij niet over gender, maar ik val zelf vaker terug op deze vrouwelijke eigenschappen die daarom heel krachtig zijn. So let’s woman up!”

En duurzaamheid staat voorop? “Ik vind het belangrijk dat de producten die ik maak kwalitatief goed en milieuvriendelijk zijn. Dat kunnen katoenen tasjes zijn, babykleertjes, zeefdrukken, maar ook ansichtkaarten. Werken met iets meer gevoel, aandacht én verantwoordelijkheid. Hoewel ik een aantal jaar geleden ook digitale prints verkocht, ben ik daar nu mee gestopt. Kwaliteit staat voor mij voorop en ik wil ook een bepaalde exclusiviteit in mijn werk behouden. Dat maakt dat mijn doelgroep iets zal verschuiven de komende tijd, maar dat heb ik er zeker voor over.”

Ook in coronatijden worden er kleine wondertjes geboren. In samenwerking met Marleen ontwierp Marlous een perfect (brievenbus)cadeau: een baby T-shirtje verpakt in een out of the box District koffieverpakking. Marleen: “Toen mijn dochtertje Yael werd geboren (afgelopen november 2019, red.) kreeg ik van mijn teams en mijn favoriete illustrator Marlous een heel leuk cadeautje. Het was een pakje (broekje en shirtje) voor Yael. Volgens mij was het het idee van Nadieh, de bedrijfsleider van Down Town, om op het shirtje de tekst ‘One babyccino to go please’ te laten drukken. Samen met Marlous heeft ze dit gerealiseerd. Toen ik het uitpakte was ik verliefd, het eerste wat ik zei was: ‘Dit moeten we gaan verkopen!’.” Om de shirtjes voor meer baby’tjes dan Yael beschikbaar te maken, sloeg Marleen de handen ineen met Marlous en zijn ze nu exclusief verkrijgbaar bij Bairro. Een ideaal (kraam)cadeau vinden wij!

 

Tekst: Florie van Hummel, Marlous & Marleen | Beeld: Studio Roux