Foxy profile: 5 vragen aan FollowFox-oprichter Nienke!
Hotspots, bucketlist-items en toffe tips: team FollowFox zet al 5 jaar de stad op kop om de leukste plekjes uit Nimma met jullie te delen. Maar wie is het creatieve brein achter FollowFox? Wie is de ‘original Fox’? Redacteur Sanna ging in gesprek met girlboss Nienke.
FollowFox, het begin van ..?
“Mijn eigen old school kaart! Ik heb 7 jaar lang ‘down under’ vertoeft en daar in Sydney ontdekte ik een plattegrond die jaarlijks uitkwam met de nieuwste hotspots en go-to plekjes. Mega handig dacht ik toen. In 2010 emigreerde ik terug naar Nederland en kon ik aan de slag als journalist op een redactie in Amsterdam. Nijmegen was destijds volop in beweging en toen er op deze fijne plek een nieuwe uitdaging op mijn pad kwam, ben ik hiernaartoe verhuisd. Tot mijn verbazing gingen vrienden – die al jaren in Nimma woonden – aantekeningen maken van mijn hotspot-lijstjes. Toen ik ook nog een duwtje kreeg van iemand dichtbij, sloeg ik mijn slag. Dit was het begin van FollowFox: een offline ‘old school’ kaart mét online content. Het supporten, uitlichten en goede, diverse mix van lokale ondernemers was en is nog altijd de kern: je hoeft niet ver weg om mooie, leuke en bijzondere dingen te ontdekken. En… nu zijn we 5 jaar verder en ligt editie #5 klaar om verspreid te worden door de stad!”
Volg de vos?
“Ik ben mijn hele leven al nieuwsgierig en ik hou van nieuwe dingen ontdekken. Een havermout-ontbijtje of een drie-gangenmenu, ik kan écht overal van genieten en ik word – ja, echt nog steeds! – over de kleinste dingen al enthousiast. Toen ik 5 jaar geleden met de meiden van StudioBont aan het brainstormen was over een toffe naam kwamen we uiteindelijk op FollowFox: een indirecte link naar mij, want vroeger werd ik, proud redhead, door de moeder van een basisschool-vriendinnetje ‘de vos’ genoemd. Op de eerste edities van de FollowFox-kaart sierde dan ook een roodharige vrouw de cover. Inmiddels zijn we iets meer inclusive geworden haha. In 2018 zijn we letterlijk de Waal overgestoken: de FollowFox-kaart is namelijk ook verkrijgbaar in Arnhem.”
Wie zijn die foxies dan?
“FollowFox ben ik in mijn eentje gestart, maar tot mijn verbazing ontving ik na amper een week live zijn, al de leukste sollicitatiebrieven van meiden die wel voor FollowFox (FF, red) wilden gaan schrijven. Sindsdien breng ik met een redactieteam – dé foxies – vol passie en enthousiasme de leukste Nimma spots in kaart. De redactie van Nijmegen bestaat anno nu uit 9 meiden (redacteuren Dana, Florie, Esther, Nadine, Sanna, fotografen Marlous & Lisanne en illustrator Nina) die allemaal naast hun studie of werk op pad gaan voor FF. Met onze eigen verzonnen ‘slang’ foxen we er op los en vinden we iets Foxlicious als het helemaal bij ons past. Naast onze maandelijkse vergaderingen gaan we ook regelmatig samen op pad. Zo schuiven we aan bij een yogalesje van Hartje Yin & Co, worden we uitgenodigd om te happen bij een nieuwe hotspot in town of gaan we met z’n allen suppen door de Ooij.”
Vormgeving à la FollowFox?
“Tekst en beeld is mijn ding en als ik iets mooi vind vormgegeven (maakt niet uit wat) dan wil ik het hebben, haha. Dit is ook het idee van de kaart: deze moet handig én tegelijk een visueel feestje zijn. Alleen dan pak je hem mee. De meiden van StudioBont maken vanaf het begin al deel uit van ons team en denken met alle liefde ieder jaar weer mee over hoe we Nijmegen (en tegenwoordig ook Arnhem) het beste tot hun recht kunnen laten komen. Drie maanden voordat de nieuwe kaart weer bij alle nieuwe hotspots verschijnt hebben we een crea-brainstorm (denk kleurencombinaties, nieuwe rubrieken, andere vormgeving) en gaan we op zoek naar een nieuwe illustrator voor de cover. Ieder jaar geef ik graag een ander lokaal talent de kans om de voorkant van de kaart Foxlicious vorm te geven! Dit jaar is dat Nina Lanke. ”
Toekomstplannen?
“Nog heel veel, maar mede dankzij corona moesten we een aantal projecten even ‘on hold’ zetten. We kregen namelijk het verzoek om ook een FollowFox-kaart voor Zwolle te maken (Utrecht klopte al eerder aan) en zelf wilde ik graag Den Bosch in beeld brengen. We hebben ons daarom maar gestort op een 3.0 versie voor Nijmegen – dit jaar inclusief QR-codes en meer aandacht voor duurzaamheid en buiten vertoeven – en we zijn bezig met een nieuwe site. Editie 5 van Nijmegen wordt deze week (herfstvakantie 2020, red.) gelanceerd en die gaan we met het team – coronaproof natuurlijk! – verspreiden. Ook hierbij probeer ik zoveel mogelijk lokale ondernemers te betrekken. Zo zijn onze cosy sweaters ontworpen door MOOD Conceptstore en hebben we iets leuks bedacht met Holy Sweets voor een tiental trouwe FollowFox-lovers. Met opnieuw een oplage van 40.000 stuks hopen we dit jaar weer onze lokale ondernemers volop in de schijnwerpers te zetten. Local is het nieuwe reizen tenslotte! Spot ‘m vanaf donderdag 22 oktober bij je favo hotspot in town, pak die allernieuwste FollowFox-kaart (gratis!) mee en laat je inspireren!”
Tekst: Sanna Schoonenberg | Foxlicious beeld: Lisanne Beumer